בחודש שבט תשפ"א התקיימו אירועי "חודש איכות הסביבה 2021", בסימן צמצום פסולת והעלאת המודעות לשימוש חוזר ומחזור. את הפעילות יזמו והפיקו אליה זריהן, מנהלת מחלקת  פסולת ומחזור באיגוד, יחד עם ברוריה טישלר, מנהלת מחלקת החינוך והקהילה באיגוד

במהלך החודש התקיימו פעילויות והרצאות מגוונות שמטרתן הייתה לחשוף את תושבי הנפה למידע עדכני בנושאי איכות הסביבה ולעודד את מעורבותם בתחומים אלה, למרות האילוצים והמגבלות של תקופת הקורונה.  

כל הפעילויות התקיימו ללא עלות, כשירות לתושבי הנפה, ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.

 

 

בין הפעילויות שנערכות במסגרת חודש איכות הסביבה:

 

25.1.2021 כנס בתי ספר ירוקים:

בכנס, אשר התקיים בזום, בהובלת ברוריה טישלר, מנהלת מחלקת החינוך באיגוד, השתתפו כ-150 תלמידים, חברי המועצות הירוקות אשר פועלים כסוכני שינוי סביבתיים בבתי הספר הירוקים ברחבי נפת אשקלון.

הכנס  נפתח בברכות של מיטל אמיתי, מנכ"לית האיגוד, של דר' רננה אילן, מנהלת תחום תשתיות במשרד להגנת הסביבה מחוז דרום ושל מרים רימון, מדריכת הקיימות של מחוז דרום, מטעם משרד החינוך.

בחלקו הראשון של הכנס, המשתתפים יצאו למסע מרתק אל מסתרי הים, בהובלתו של דר' אביעד שיינין,  מנהל מרכז הדולפין והים של עמותת דלפיס ומנהל תחום טורפי על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה. בהרצאה התלמידים למדו על היונקים הימיים השוכנים בקרבת חופי אשקלון ולמדו על ההשלכות של הפסולת הימית עליהם.

בחלקו השני של הכנס, התלמידים התפזרו בין חדרי הזום, לסדנה בעקבות ההרצאה. הסדנה הייתה הזדמנות להיכרות ולחשיבה משותפת  על הדרכים לצמצום פסולת הפלסטיק בחופים. את הסדנה הובילו המורים  המלווים מכל בתי הספר, בהדרכתה של גב' רפאלה בביש, מנהלת תחום חינוך, מרכז הדולפין והים עמותת דלפיס. מרצה לחינוך וסביבה מכללה אקדמית בית ברל.

את הכנס חתם הקריקטוריסט והמאייר, מר עמוס אלנבוגן, שלקח את התלמידים למסע משעשע במחוזות הניקיון, המיחזור והשמירה על ערכי הטבע. ביד זריזה עמוס הדגים אייר ואתגר את התלמידים בחידות היגיון.

 

27.1.2021 הרצאה בנושא כלכלה מעגלית:

מרצה: דר' אריק ריבקין, מנהל תחום פודטק וכלכלה מעגלית במינהל תעשיות, משרד הכלכלה והתעשייה.

מהי הדרך הכי יעילה לנהל את הכלכלה שלנו? האם בדרך של כלכלה לינארית, שבה  כורתים משאבי טבע, משנעים אותם, מייצרים מהם מוצרים ואז זורקים אותם? למרות שזה לא נשמע כל כך הגיוני, זו הדרך בה הכלכלה שלנו פועלת כיום. הכלכלה המעגלית, לעומת זאת, מבוססת על עקרונות סביבתיים, ומקדמת תפיסה על פיה עלינו להשאיר את חומרי הגלם כמה שיותר זמן בתוך המערכת ולייצר כמה שפחות פסולת, מבלי להתפשר על רווחיות או יוקר המחייה. בהרצאה הוצגו עקרונות הכלכלה המעגלית יחד עם דוגמאות מעוררות השראה למוצרים מעגליים כמו אוזניות, מכונות כביסה ועוד.

 

29.1.2021 פעילות לט"ו בשבט:

ט"ו בשבט צוין השנה בעיצומה של תקופה מאתגרת. לכן, הפקנו באיגוד חוברת ייחודית, שאפשרה לתושבי הנפה לציין את החג גם במגבלות הקורנה. בעזרת מגדיר העצים שבחוברת, ניתן לערוך סיורים בסביבה הקרובה לבית ולשלב בהם פעילויות חווייתיות הכוללות הכרות ויצירה מחומרים מהטבע.

אנו מזמינים אתכם ללמוד על העצים סביבכם דרך חווית היצירה לא רק בט"ו בשבט! קחו הזמנה זו וצאו לטייל וללמוד על הטבע סביבכם ועל העצים המרהיבים הסמוכים לבתיכם בכל ימות השנה.

לקישור לחוברת לחץ כאן
לקישור בקובץ PDF לחץ כאן

 

1.2.2021 הרצאה בנושא תכנון מרכזי מחזור:

מרצה: ירדן שני רוקמן, ראש תחום מחזור במשרד להגנת הסביבה.

ההרצאה עסקה בתכנון נכון של מרכזי מחזור, מהו המיקום הנכון להקמת מרכז מחזור ברשות? מה המרחק הנכון מבתי התושבים? כיצד ליצור מרכז מחזור נגיש השומר על סביבה נקייה ואסתטית? ועוד. בהרצאה נכחו עשרות אנשי מקצוע מרשויות מקומיות, יחידות סביבתיות ואיגודי ערים מכל רחבי הארץ.

קישור להקלטת ההרצאה  

 

אתגר הניקיון המשפחתי:

במסגרת פעילויות חודש איכות הסביבה 2021, הוזמנו תושבי נפת אשקלון לקחת חלק ב"אתגר הניקיון המשפחתי", במסגרתו המשתתפים היו צריכים לבצע  פעילות ניקיון באחת מרשויות הנפה ולתעד אותה ("לפני ואחרי") בתמונה או סרטון.  באתגר זכתה משפחת פישר מאשקלון, אשר תיעדה בתמונות ובסרטונים פעילות ניקיון משפחתית ברחוב  לכיש באשקלון . יישר כוח!

לפרטים נוספים על האתגר לחץ כאן

 

8.2.2021 – הרצאה בנושא סטיילנג באופנה בת קיימא

מרצה: שני ספיבק, סטייליסטית, מקדמת את נושא הקיימות באופנה ומנהלת את קבוצת "ארון מלא" בפייסבוק.

בהרצאה סיפרה שני על הדרך שעשתה מסטייליסטית שופוהוליק לסטייליסטית מינימליסטית והעניקה טיפים כיצד ניתן להפוך את הארון הפרטי לבוטיק עם סגנון אישי ייחודי, המבוסס על עקרונות הקיימות והשמירה על הסביבה.

לקישור להקלטת ההרצאה לחץ כאן

 

10.2.2021  חידון משפחתי און ליין ליום המשפחה

כ-300 משתתפים מיישובי נפת אשקלון לקחו חלק בחידון אונליין נושא פרסים שנערך לכבוד יום המשפחה בנושא איכות הסביבה ובשיתוף המשרד להגנת הסביבה. השאלות בחידון התמקדו בנושאים של ניקיון המרחב הציבורי, צמצום פסולת והעלאת המודעות למחזור ושימוש חוזר.

 

12.2.2021 פעילות ליום המשפחה: יחד מנקים את שפכי הנחלים

הפעילות התקיימה כחלק ממבצע ניקיון ארצי  בשיתוף רשות הטבע והגנים ואנשי הים התיכון קהילת הדרום. הפעילות הוקדשה להעלאת המודעות לזיהום נחלים ולניקוי שפכי הנחלים אבטח בניצנים ונחל שקמה בזיקים. המתנדבים שהגיעו לשפך נחל שקמה בזיקים, זכו להרצאות ופעילויות בנושא ההשפעות הסביבתיות להן חשופים הנחלים ושמעו על מעורבות האיגוד בשמירה על ערכי הטבע הייחודים באזור פתחת שקמה, בהדרכתה של ברוריה טישלר, מנהלת מחלקת החינוך, הקהילה והמרכז לחינוך סביבתי באיגוד.


*בשל מגבלות הקורונה, הכשרת נאמני הניקיון נדחתה למועד מאוחר יותר.

 

תודה לכל מי שהשתתף בפעילויות ובהרצאות!