בנפת אשקלון קיימת פעילות תעשייתית נרחבת בעלת היבטים סביבתיים משמעותיים. אופי התעשייה מגוון ומשתנה בין חלקי הנפה השונים, המשתרעים על עשר רשויות הכלולות בה. נוסף לתעשיות הגדולות כמו תחנת הכוח רוטנברג, קצא"א, תש"ן, קרלסברג ועוד, אשר מרוכזות באזור התעשייה הדרומי של אשקלון, יש ברשויות המקומיות של איגוד הערים מספר רב של מפעלים ועסקים שונים העוסקים במגוון תחומים וממוקמים בחלקם באזורי תעשייה או באזורים מעורבים (תעשייה ומסחר) ואף באזורי מגורים (מושבים וקיבוצים).

האיגוד מטפל במפגעים סביבתיים מתעשיות, עסקים ומוסדות, בשיתוף עם מחלקות שונות ברשויות המקומיות וכן עם המשרד להגנת הסביבה. בכל הקשור למפעלים ולעסקים הללו, מעורבות האיגוד מתמקדת בנושאים כמו איכות האוויר, מפגעי ריח, חומרים מסוכנים, פסולת ושפכים תעשייתיים.

הטיפול במפגעים סביבתיים ומניעתם מתבססים על חוקים ותקנות הקיימים ברמה המקומית והארצית, כגון חוקי עזר עירוניים, חוק רישוי עסקים והתקנות מכוחו, החוק למניעת מפגעים, חוק אוויר נקי, חוק חומרים מסוכנים, חוק שמירת הניקיון ועוד רבים.

אופן העבודה מול התעשייה מתבטא בפיקוח ובמעורבות האיגוד בכל הקשור לפעילות המפעלים השונים, לרבות עמידה בתנאים הקבועים בהיתרי הרעלים ברישיון העסק ובהיתר הפליטה, מתן חוות דעת להיתרי בנייה, מתן תנאים ברישיון העסק, בחינת נהלים סביבתיים פנימיים, וככל הנדרש, המלצה למשרד להגנת הסביבה לביצוע אכיפה.

הסדרת הפליטות מהתעשייה לסביבה, הן שפכים והן פליטות מזהמים לאוויר, הינה דבר מהותי לא רק מבחינה חוקית אלא גם בשל מניעת מפגעים ומטרדים בסביבה.

בפעילות שוטפת, מסלול הפיקוח על התעשיות, מורכב ובעל היבטים רבים. השלב המקדים ואולי החשוב ביותר בטיפול הינו המניעה במקור, הטמעת והסדרת התשתית ומערך קדם טיפול בתכניות ובבקשות להיתרי בנייה. הגדרת סוג התעשייה ומהות תהליך הייצור, מקורות הפליטה ובדיקה מפורטת לאפיון מרכיבי המזהמים אשר יביאו להתאמת מערך הקדם-טיפול מבחינה טכנולוגית, קיבולת ויעילות הטיפול.

ראשית הטיפול הינה לימוד תהליכי הייצור במפעל, איסוף נתונים ובדיקת מערך טיפול הקדם הקיים במפעל ועריכת מיפוי של המוקדים הבעייתיים. לאחר מכן, מבוצעים סיורים לבחינת השפעתו הסביבתית של המפעל: איכות וכמות שפכי התעשייה, ניטור, באם מתבצע, חומ"ס וכדומה, במקביל לבחינת עמידתו בתנאי רישיון העסק שניתנו למפעל (במידה ומדובר במפעל קיים). במידת הצורך יחל האיגוד בהליכי אכיפה אל מול המפעל.

 

תחנות הכוח שבפיקוח האיגוד:
·         האיגוד מונה על ידי השר להגנת הסביבה כמפקח על תחנות הכוח, ומלווה בשלב התכנון ובשלב ההפעלה את תחנות הכוח בנפת אשקלון.

·         נתוני הפליטה מהארובות של שש תחנות הכוח שבתחומי נפת אשקלון מועברים למרכז הבקרה באיגוד.

·         האיגוד משתתף בוועדות ההיגוי המחוזיות והארציות.

·         האיגוד מפקח בשיתוף המשרד להגנת הסביבה אחר עמידה בתנאי היתר הפליטה של שש תחנות הכוח בתחום נפת אשקלון.

 

חומרים מסוכנים
האיגוד פועל לצמצום ולמניעה של אירועי חומרים מסוכנים שעלולים לפגוע בסביבה, באמצעות תוכנית פיקוח על המפעלים ושיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות, מכבי אש, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה.

האיגוד מפעיל כוננות סביבה ומתפקד כמגיב שני באירועי חומרים מסוכנים, 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, באמצעות מכשירי ניטור, גילוי וזיהוי ובעזרת כל אמצעי המיגון הנדרשים לטיפול באירועים אלו.

·         בנפה מצויים 173 עסקים המחזיקים חומרים מסוכנים ונדרשים בהיתר רעלים.

 

היתר פליטה
להלן רשימת המפעלים ותחנות הכוח בנפת אשקלון אשר ברשותם היתר פליטה:

א.     בנפת אשקלון קיימות שש תחנות כוח פעילות:

1.     אשקלון: רוטנברג

2.     אשקלון: מתקן התפלה

3.     מ.א יואב: צפית

4.     מ.א שפיר: איתן

5.     אשקלון: דוראד

6.     מ.א יואב: דליה

·         נתוני הפליטה של שש תחנות הכוח שבתחומי נפת אשקלון מועברים למרכז הבקרה באיגוד.

 

 

ב.     תחנות חדשות ובהקמה:

1.     קריית גת: אלון מרכזי אנרגיה גת - 55 מגוואט

2.     קריית גת: אשכולות - 256 מגוואט

3.     באר טוביה: IPM – 400 מגוואט (תחנת כוח עתידית)

 

אסבסט

לאיגוד מגיעות פניות ציבור בנושא אסבסט המתייחסות ברוב המקרים לגגות או סככות במבנים פרטיים, מבני לולים, רפתות ומבני ציבור שנפגעו או נשרפו. כמו כן, מגיעות פניות ציבור ופניות מרשויות בנוגע למפגעי אסבסט המושלכים בשטחים פתוחים.

הפניות מטופלות בהתאם להוראות החוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א -2011.

מפגע אסבסט מוגדר כאשר מתקיים אחד או יותר מהמקרים הבאים:

-          פליטה של אבק נראה לעין הנגרמת מעבודת אסבסט.

-          אסבסט צמנט שרוף או מרוסק וכן אסבסט צמנט שבור במידה ניכרת.

-          אסבסט פריך חשוף לאוויר.

-          מצבור של פסולת אסבסט חשוף לאוויר.

במקרה של אירוע או פנייה בנוגע למפגע אסבסט מסייע האיגוד לרשויות ולבעלי השטח במתן הנחיות לפינוי האסבסט על פי הוראות החוק. כמו כן מבצע האיגוד סיורי פיקוח לבדיקת הטיפול במפגעים אלו.

כל עוד מוצרי אסבסט צמנט במצב תקין לא שבור ואינו מתפורר ולא מתבצעות בהם עבודות ניסור, קידוח או ליטוש העלול לגרום להתפוררות החומר ולפיזורו באוויר, אין חובה לפי החוק להסיר אותם.

 למידע רלוונטי למבקשים להסיר אסבסט